چکیده :

جهان امروز در تمام عرصه ها شاهد تغییرات گسترده است و سازمانها بایستی همزمان با این تغییرات درحيال گسترش وتوسعه دائمی باشند. توسعه سازمان وهمسو شدن آن با تغییرات نوین به صورت داخلی و خارجی صورت میپذیرد؛درخارج از سازمان با مشتریان،سهامداران وذی نفعان خارجی ودر داخل با کارکنان به عنوان اهرمهای موفقیت سازمان روبرو هستیم.یکی از مهمترین ابعاد حفظ عملکرد داخلی سازمان وبهبود نعهدات سازمانی بحث بازاریابی داخلی سازمان است که دراین مقاله سعی برآن است تا به بررسي این دو ابزار مهم حفظ وبهبود عملکردهای سازمانی وتاثیرات آنها برهم پرداخته شود. تعهد سازما نی، تعهدات روانشناختی است که افراد در قبال سازمان حس میکنند. تعهد سازمانی، به ویژه ابعاد عاطفی و هنجار ی نقش مهمي در تأمین مزیت رقابتی برای سازمانها در بازار پویا داشته و تأثیرات مثبتی بر خلاقیت سيازمان وکارکنان آن دارد. از این رو سازمانها همواره در پی یافتن راهی برای افزایش این تعهد و آثار آن مي باشند . در این راستا در این مقاله سعی شده است تا رابطه میان بازاریابی داخلی و تعهد سازمانی مورد بررسی قرار گیرد. بازاریابی داخلي ی، بیانگر آن است که مدیریت کسب و کار نیازهای کارکنان را به عنوان عناصرمهم موفقیت سازمان مورد توجه قرار داده و انگیزش را درآنها ایجاد کند .. (Meyer and Allen, 1999.61) موفقیت فعالیت ها ی بازاریي داخلي مستلزم برخورداری کارکنان از نگرشهای شغلی مثبت مانند تعهد سازمانی، انگیزه کاری و رضایت شغلی است. از طریق اجرای بازاریابی داخلی، رفع نیازهای کارکنان، برانگیخته شدن کارکنان و افز ایش رضا یت شغلی آنها، تمایل به جدایی از سازمان کاهش یافته و به این ترتیب رضایت، وفادار ی واعتماد مشتر ی امکانپذیر میشود (Ahmed , Rafiq.2003,1221 ) هدف اصلی مقاله حاضر این است که آیا برنامه های بازاریي ابی داخلي ی بر انواع تعهد عاطفی، هنجاری و مستمر )تکلیفی( تاثیری دارند یا خیر؟ وبه عبارت دیگر " بازاریابی داخلی بر تعهد سازما نی تأثیر دارد" و این تاثیرات درحوزه تاثیر بازاریابی داخلی بر رضایت شغلی؛ ارتباطات؛ ياداش؛ انسجام وهمکاری؛ توانمند سازی؛ انگیزش و موقعیت شغلی بترتیب بر تعهد عاطفی؛ تعهد هنجار ی و تعهد مستمر به چه صورتی هستند،میپردازد.جامعه آماری این مطالعه سازمان اتکا ) یکي از سازمانها ی وابسته به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران( است. از قریب به 200 نفر کارشناس موجود در سازمان مذکور در شهر تهران 132 نفر به عنوان نمونه، براساس روش نمونه گیری تصاد فی ساده انتخاب شدند.

کلید واژگان :

تعهد سازمانی، بازاریابی داخلی، تعهد عاطفی، تعهد هنجاری، تعهدمستمر،رضایت شغلی



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک