چکیده :

هدف از این پژوهش تهیه نقشه حساسیت زمینلغزش با استفاده از مدلهای آماری بر اساس سیستم اطلاعات جغرافیایی در جنوب غرب استان اصفهان، حوضه ونک است. نخست، موقعیت زمینلغزشها در منطقه مطالعاتی با استفاده از تفسیر عکسهای هوایی و پیمایشهای میدانی متعدد تعیین گردید. از )٪ ۰۲۲ زمینلغزش شناساییشده ۰۴۲ مورد ) ۰۲ ٪( بهصورت تصادفی برای اجرای مدل و ۰۲ مورد ) ۰۲ برای صحت سنجی مدل مورد استفاده قرار گرفت. عوامل مؤثر در زمینلغزش شامل شیب، جهت شیب، ارتفاع، لیتولوژی، بارندگی، فاصله از گسل، تراکم آبراهه، فاصله از جاده و کاربری اراضی از پایگاه دادههای مکانی استخراج گردید. با استفاده از این فاکتورها، حساسیت زمینلغزش و وزن هر فاکتور بهوسیله روشهای رگرسیون لجستیک، تراکم سطح و فاکتور اطمینان مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج ارزیابی مدلها با استفاده از روش جمع کیفی نشان داد مدل تراکم سطح بالاترین میزان جمع ۲( و بعد از آن مدلهای فاکتور اطمینان و رگرسیون لجستیک به ترتیب با مقادیر جمع کیفی / کیفی ) ۰3 ۲ در ردههای بعدی قرار گرفتند. تفسیر نقشههای زمینلغزش نشان داد که پارامترهای / ۲ و ۰۰ /۰2 طبقات ارتفاعی، بارندگی و جهت شیب نقش اصلی را در وقوع زمینلغزشها در منطقه مورد مطالعه بازی میکنند. این نقشههای حساسیت زمینلغزش میتواند بهمنظور برنامهریزی کاربری اراضی، ساخت جاده در آینده و کاهش خطرها مورد استفاده قرار گیرد.

کلید واژگان :

ارزیابی، زمینلغزش، روشهای آماری، شاخص جمع کیفی، حوضه ونک.



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک