چکیده :

اضطراب امتحان پدیده‌ای شایع و مهم آموزشی است که تأثیر فراوانی بر عملکرد افراد و میزان پیشرفت آنها در سنین مختلف دارد. هدف پژوهش حاضر بررسی نقش ابعاد کمال‌گرایی و جهت‌گیری هدف در پیش‌بینی اضطراب امتحان است. پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی است. جامعة آماری پژوهش شامل تمام دانش‌آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه، دبیرستان‌های دولتی عادی است که در سال تحصیلی 1393-94 در استان کرمانشاه مشغول به تحصیل بوده‌اند. نمونة این پژوهش شامل 134 دانش‌آموز (70 دختر و 64 پسر) است که با استفاده از روش نمونه‌گیری چندمرحله‌ای انتخاب شدند. نتایج نشان می‌دهد بین کمال‌گرایی منفی و اضطراب امتحان رابطة مثبت معنادار وجود دارد (001/0 < P). همچنین بین مؤلفه‌های تسلط– اجتناب و عملکرد– اجتناب با اضطراب امتحان نیز رابطة مثبت معناداری وجود دارد. در مقایسة بین دخترها و پسرها، تفاوت معناداری در ارتباط بین متغیرها مشاهده نشد. همچنین یافته‌های تحلیل رگرسیون گام‌به‌گام نشان می‌دهد متغیر‌های کمال‌گرایی و جهت‌گیری هدف به همراه متغیر کمکی جنسیت نزدیک به 50 درصد تنوع نمره‌های اضطراب امتحان را پیش‌بینی می‌کنند. می‌توان چنین نتیجه گرفت با آگاهی‌رسانی دربارة ارتباط این متغیر‌ها با یکدیگر و تأثیرگذاری این عوامل در ایجاد و تداوم اضطراب امتحان و همچنین با ارائة شیوه‌های مناسب آموزشی و رویکرد‌های نوین یادگیری، زمینه را برای کاهش این سازة منفی در امر یادگیری و افزایش میزان پیشرفت تحصیلی فراهم ساخت.

کلید واژگان :

اضطراب امتحان؛ کمال‌گرایی؛ جهت‌گیری هدفی؛ دانش‌آموزان متوسطه



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک