چکیده :

پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر بازارگرایی بر توسعه خدمات جدید با تاکید بر نقش میانجی استراتژی های دوگانه¬ نوآوری(اکتشافی و بهره بردارانه) به انجام رسید. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ روش اجرای پژوهش و نحوه گردآوری داده¬ها، توصیفی- همبستگی و از شاخه مدلسازی معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش مدیران ارشد، میانی و عملیاتی بانک های دولتی و خصوصی استان قزوین بود و بر اساس نمونه گیری در دسترس، 64 نفر به عنوان نمونه آماری تحقیق در نظر گرفته شد. برای گردآوری داد¬ها، از پرسشنامه با سوالات بسته مشتمل بر 24 گویه استفاده گردید. روایی پرسشنامه با تکنیک تحلیل عاملی تأییدی، و پایایی آن نیز با روش ضریب آلفای کرونباخ مورد بررسی و تأیید قرار گرفت. جهت تحلیل داده¬ها از مدلسازی معادلات ساختاری و نرم افزار smart PLS استفاد شد. نتایج پژوهش نشان می دهد که مشتری مداری و رقیب گرایی به عنوان دو راهبرد بازارگرایی از طریق نقش میانجی نوآوری اکتشافی بر توسعه خدمات جدید اثر دارند. همچنین راهبردهای بازارگرایی از طریق استراتژی های نوآوری اکتشافی و بهره بردارانه موجب توسعه خدمات جدید بانکها می گردند. بر این اساس مدیران می¬توانند برای موفقیت بیشتر خدمات جدید، ضمن تقویت راهبرد بازارگرایی بر دو استراتژی نوآوری اکتشافی و بهره بردارانه تاکید بیشتری داشته باشند.

کلید واژگان :

بازارگرایی ، مشتری مداری ، رقیب گرایی ، توسعه خدمات جدید، نوآوری اکتشافی، نوآوری بهره بردارانه.



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک