چکیده :

پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین حساسیت اضطرابی و باورهای فراشناختی با اضطراب امتحان در دانش آموزان انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه شهرستان نقده در سال تحصیلی96-1395 تشکیل می¬دادند که تعداد 290 دانش آموز با روش تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای، به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. به منظور جمع آوری داده ها از مقیاس اضطراب امتحان (ابولقاسمی و همکاران،1375)، پرسشنامه فراشناخت (ولز وکارآترایت،2004) وپرسشنامه ی حساسیت اضطرابی(فلوید و همکاران، 2005 ) بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون در SPSS21 استفاده شد. یافته ها نشان داد که بین باورهای فراشناختی و حساسیت اضطرابی با اضطراب امتحان رابطه معنادار وجود دارد(01/0). همچنین نتایج تحلیل رگرسیون آشکار کرد که تقریبا 21 درصد واریانس اضطراب امتحان بر اساس متغیرهای باورهای فراشناختی و حساسیت اضطرابی قابل پیش بینی است. بنابر این می¬توان نتیجه گیری گرد که با افزایش باورهای فراشناختی و حساسیت اضطرابی بر میزان اضطراب امتحان افزوده می¬شود. به عبارت دیگر باورهای فراشناخت و حساسیت اضطرابی از متغیرهای مهم در اضطراب امتحان دانش آموزان است.

کلید واژگان :

حساسیت اضطرابی، باورهای فراشناختی، اضطراب امتحان



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک