چکیده :

چکیده هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر انگیزه پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری شهر بیرجند بود. روش: پژوهش به شیوه آزمایشی، طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل اجرا شد. جامعه آماری، شامل تمامی 7981 شهر بیرجند بودند؛ که از - دانشآموزان پسر دارای اختلال یادگیری در پایه چهارم، پنجم و ششم ابتدایی سال 89 میان آنها 89 نفر بهصورت تصادفی انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش به مدت 9 جلسه یکساعته آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی را دریافت کردند. ابزار مورداستفاده در این پژوهش، مقیاس که توسط پینتریچ و دیگروت ساخته شده است و پرسشنامه انگیزه )MSLQ( راهبردهای یادگیری خودتنظیمی پیشرفت تحصیلی هرمنس بود. یافتهها: نتایج نشان داد که آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر انگیزه پیشرفت تحصیلی و خودتنظیمی این دانشآموزان تأثیر مثبت دارد. نتیجهگیری: میتوان از راهبردهای یادگیری خودتنظیمی برای افزایش خودتنظیمی و انگیزه پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری بهره برد.

کلید واژگان :

اختلال یادگیری، راهبردهای یادگیری خودتنظیمی، انگیزه پیشرفت تحصیلی.



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک