چکیده :

هدف از مقالة حاضر، رتبه بندي واحدهاي توليدي چرم از منظر ويژگيهاي كارآفريني كاركنان آنها است. بر همين اساس، مدلي بر مبناي تئوري مجموعههاي فازي براي تعيين نمرة كارآفريني در سازمان از منظر ويژگيهاي كارآفريني كاركنان ارائـه مـيشـود. ايـن مدل پنج مرحله دارد: در اولين مرحله، متغيرهاي ورودي و خروجي مدل براساس تئوريهاي موجود بهدست آمـده اسـت. وروديهـاي اين مدل عبارتاند از خلاقيت، نوآوري، ريسكپذيري، مسئوليتپذيري و توفيق طلبي. در مرحلة دوم، وروديها و خروجـيهـا پـس از افرازبندي، به اعداد فازي تبديل شده است. در مرحلة سوم، قوانين استنتاج كه بهصورت قـوانين اگـر ـ آنگـاه اسـت، براسـاس ادبيـات موضوع و نظرهاي افراد خبره تدوين شده است. در مرحلة چهارم، فازيزدايي انجام گرفته و در مرحلة پنجم، مدل طراحيشـده آزمـون شده است. نتيجة آزمون مدل نشان ميدهد كه مدل ارائهشده اعتبار بالايي دارد. در نهايـت، بـا اسـتفاده از مـدل طراحـيشـده، نمـرة كارآفريني سازماني براي واحدهاي توليدي چرم محاسبه شده است. جامعة آماري ايـن تحقيـق را 11واحـد توليـدي چـرم در اسـتان آذربايجانشرقي كه 20پرسنل و بيشتر داشتهاند، تشكيل داده است. بهدليل محدودبودن جامعة آماري، كل جامعه پيمايش شده اسـت. بهمنظور گردآوري دادهها از اعضاي جامعة آماري، از پرسشنامه استفاده شده كه روايي و پايايي آن سنجش و تأييد شـده اسـت. نتـايج پژوهش نشاندهندة آن است كه شركت هاي چرم سازي آيدا، شاهگلي و مركـزي بـه ترتيـب بـا نمـره كـارآفريني 0/621 ،0/626و 0/604در رتبه هاي اول تا سوم قرار دارند.

کلید واژگان :

كارآفريني، سيستم خبره، مجموعه هاي فازي، چرم



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک