چکیده :

ترویج کشاورزی ابزار سیاسی ساختاری مهمی در کمک به کشاورزان برای رقابت در بازار جهانی است. خدمات ترویج و آموزش کشاورزی در بسیاری از جهات گسترش یافتهاند و طیف گستردهای از فعالیتها را در بر گرفتهاند. با اینحال، اگرچه سازمان ترویج دولتی در کشورهای در حال توسعه متداول میباشد، اثربخشی فعالیتهای ترویج بهعلت بسیاری از کاستیها و وجود برخی چالشها، پایین است و با شکست مواجه شدهاند. بنابراین، در سازمان ترویج موفقیت حاصل نشده است و مدل ترویج کنونی به اصلاح نیاز دارد. از اینرو، در این پژوهش سعی شده است به مطالعهی دلایل عدم موفقیت ترویج با استفاده از تئوری بنیانی کلاسیک پرداخته شود. در این راستا، جامعهی مورد مطالعه کارکنان جهاد کشاورزی و نفر) 15 کشاورزان پیشرو در شهرستان خرم آباد بودند که از طریق روش نمونهگیری هدفمند ( انتخاب شدند. در تحقیق حاضر نتیجهی کدگذاری دادههای گردآوری شده به شیوههای مقوله بود. نتایج 14 مفهوم و 90 مختلف مصاحبه، مشاهده و اسناد و مدارک، استخراج ،" "سیاستهای اجرایی ،" پژوهش نشان داد، مقولههای "کم توجهی به بخش کشاورزی "به روز نبودن دانش فنی و ،" "ضعف مدیریتی ،" "ضعف ساختاری ،" "عوامل اقتصادی "ضعف نظام آموزش عالی" و "ضعف در امکانات" تحت عنوان دلایل ،"فردی کارشناسان عدم موفقیت ترویج دستهبندی شدند. مقولههای راهبردی نیز شامل "بازنگری در آموزش - "ارایه برنامه ،" "توجه به خواست و نیازهای کشاورزان ،" کارشناسان و توانمندسازی آنها "امنیت شغلی" و "تعادل بین ارکان ،" "نظارت و پاسخگویی ،" ریزی و برنامههای اثربخش ترویج" شدند. در این رابطه، از جمله پیشنهادهای ارایه شده در راستای مقولهی آموزش کارشناسان ترویج و توانمندی آنها میباشد، که در این راستا پیشنهاد شده است که کلاسهای آموزشی ضمن خدمت بهمنظور بهروز نمودن علم کارکن

کلید واژگان :

ترویج کشاورزی، عدم موفقیت، تئوری بنیانی، خرم آباد



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک