چکیده :

هدف این مطالعه بررسی نقش باورهای فراشاختی و راهبردهای کنتل فکر در پیش بینی شدت علائم اضطراب اجتماعی در دانشجویان بود. جامعه آماری کلیه دانشجویان دانشگاه اصفهان در سال تحصیلی94-1393 بودند. نمونه مورد مطالعه 400 نفر از دانشجویان دانشگاه اصفهان بودند که با روش نمونه گیری طبقه ای انتخاب شدند و به پرسشنامه¬های باورهای فراشناختی (ولز و کارت رایت هاتون، 2004)، راهبردهای کنترل فکر (ولز و دیويس، 1996) و اضطراب اجتماعی (کانور، دیویدسون و چرچیل،2000) پاسخ دادند. برای تحلیل داده ها از رگرسیون گام به گام استفاده شد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که از میان باورهای فراشناختی، مولفه های باورهای منفی درباره نگرانی و اطمینان شناختی و از میان راهبردهای کنترل فکر، مولفه های نگرانی، تنبیه و کنترل اجتماعی شدت علائم اضطراب اجتماعی را پیش بینی می کنند(05/0>(P. بنابراین نتایج پژوهش حاضر از مدل فراشناختی اضطراب حمایت می¬کند و به نظر می¬رسد تغییر باورهای فراشناختی و راهبردهای کنترل می تواند در کاهش علائم اضطراب اجتماعی موثر واقع شود.

کلید واژگان :

اضطراب اجتماعی، باورهای فراشناختی، دانشجویان، راهبردهای کنترل فکر



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک