چکیده :

هدف پژوهش حاضر، پیش بینی اهمال کاری تحصیلی بر اساس تجربه گسست و احساس تنهایی دانشجویان دانشگاه آزاد واحد رودهن در سال 1401 در شهر تهران بود. برای رسیدن به این هدف، از جامعه آماری که شامل200 نفر از دانشجویان روانشناسی، حقوق و زبان، دانشگاه آزاد واحد رودهن به صورت نمونه گیری تصادفی چند مرحله¬ای می¬باشد، استفاده گردید. برای سنجش، از ابزار پرسشنامه احساس تنهایی راسل و پیلوا و کورتنا، پرسشنامه اهمال¬کاری تحصیلی سولومن و راث بلوم، و پرسشنامه تجربه گسست کارلوس و پوتمن استفاده شد. همچنین تجزيه و تحليل اطلاعات در دو سطح توصيفي و استنباطي انجام شد. سپس از تحليل همبستگی پیرسون و رگرسیون تک متغیره با استفاده از نرم‌افزار SPSS-26 مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. نتايج نشان داد که بین اهمال¬کاری تحصیلی و احساس تنهایی رابطه معنا داری وجود دارد. (01/0>P)، همچنین بین تجربه گسست و اهمال کاری تحصیلی رابطه معناداری وجود دارد.( 05/0>P). مطابق یافته¬های پژوهش، مولفه احساس تنهایی با ضریب β=2.4 و تجربه گسست با ضریب β=143، توانایی پیش¬بینی متغیر اهمال کاری تحصیلی را دارند. بر اساس نتایج بدست آمده می¬توان گفت که اهمال کاری تحصیلی متغیری است که از عوامل متعددی مانند اعتماد به نفس پایین، نداشتن طرح و برنامه ریزی کاری، عدم توانایی در مدیریت زمان و ....... می¬تواند متاثر باشد همانند دو مولفه تجربه گسست و احساس تنهایی که در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفتند. یافته¬ها نشان داد، متغیرهای تردید در کارها، و ارزشگذاری بیرونی نسبت به اهداف، پیش¬بینی کننده¬های مثبت اهمال¬کاری و متغبرهای خودکارآمدی، علاقه به رشته، سازماندهی، پیش بینی کننده¬های منفی اهمال-کاری تحصیلی هستند.

کلید واژگان :

اهمال کاری تحصیلی، تجربه گسست، احساس تنهایی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک