تصویرسازی بیان اندیشه و مفاهیم درقالب تصویر است. تصویرگر باید از دانش روانشناسی، تعلیم و تربیت، آداب و سنن، پوشاک اقوام، معماری و دیگر فنون بهرهمند باشد. جذب کردن نگاه خواننده به وسیلهی تصویر روی جلد میتواند مخاطب را با آمادگی ذهنی، وارد موضوع داستان کند. در این پژوهش با بررسی تصویر روی جلد هشت کتاب داستان کودک و نوجوان" آنها چه گناهی داشتند؟" ،" آی ابراهیم"، " اسماعیل، اسماعیل"، " پوتینهای گشاد"، " خوابهایم پر از کبوتر و بادبادک است"، " عروج"، " فرشتهها میآیند" و" مهاجر کوچک" که از آغاز تا پایان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران تصویرگری شدند پژوهشگران به این نتیجه رسیدند تصاویر این کتابها که در مورد دفاع، بمباران و شهادت است دارای مفهوم امید، زندگی و پویایی هستند. مخاطب در این تصویرها به اهمیت موضوع دفاع از کشور و تهاجم دشمن پی میبرد. پیام استبداد و حاکمیت خشونت را میشنود. امید به زندگی و پایداری در برابر تهاجم دشمن را میبیند. تصاویر با استفاده از رنگهای کودکانه از فضای ذهنی،آرزو و رویاهای کودکانه میگویند؛ مفهوم حمایت، دلگرمی، نشاط، سرزندگی، آرامش و مهربانی را بیان میکنند و در تاثیر روایی و ایجاد ذهنیت اولیه دربارهی درونمایهی داستان- دفاع مقدس- سهیم هستند.
کلید واژگان :تصویر؛ پایداری؛ کودک؛ نوجوان؛ دفاع مقدس
ارزش ریالی : 300000 ریال
با پرداخت الکترونیک
جزئیات مقاله
- کد شناسه : 4148295059483580
- سال انتشار : 1393
- نوع مقاله : پذیرفته شده در سایر مجلات علمی معتبر و علمی مروری و ISC
- زبان : فارسی
- محل پذیرش : ماهنامه تخصصی کودک و نوجوان(کتاب ماه) شماره پیاپی200 سال هفدهم، شماره در سال 8 خرداد1393 ص93-97
- برگزار کنندگان :
- ISSN :
- تاریخ ثبت : 1395/10/08 22:13:14
- ثبت کننده : معصومه ابراهیمی هژیر
- تعداد بازدید : 168
- تعداد فروش : 0