چکیده :

هدف: این پژوهش به منظور تعیین دیدگاه متخصصان درباره ویژگی ها و مولفههای رابط کاربری در کتابخانه های کودکان و ارائه الگویی بر مبنای آن برای رابط کاربر این نوع از کتابخانه ها در ایران انجام شده است. روش: روش انجام پژوهش پیمایش توصیفی وتحقیق کتابخانه ای است. با بررسی متون مرتبط ، معیارها و مولفه هایی برای رابط کاربر در کتابخانه های دیجیتالی کودکان در قالب سیاهه وارسی 5 گزینه ای در طیف لیکرت تهیه شد. سیاهه وارسی تهیه شده برای متخصصان، اعضای هیات علمی و نویسندگان حوزه کتابخانه های دیجیتالی ارسال شد. با استفاده از نرم افزار spss داده های گردآوری شده تجزیه و تحلیل و روایی آن ها سنجیده شد. برای تعیین نمره حد نصاب مورد قبول برای پذیرش هر مولفه در الگو، از روش نمره تی استفاده شد. یافته ها: از بین معیارهای مورد مطالعه، متخصصان به «پیام های هشدار دهنده خطا» و «شخصی سازی متن» با نمره های تی 4/7 (94 درصد) و 3/72 (74/4 درصد)، به ترتیب بیشترین و کمترین امتیاز را اختصاص دادند. معیار «شخصی سازی منابع بازیابی شده از کتابخانه» با نمره تی 4/55 (91 درصد) ، و معیار «انواع قالب های منابع موجود در کتابخانه» با نمره تی 4/53 (90/06 درصد) به ترتیب در رتبه دوم و سوم قرار گرفتند. در پایان برای آن دسته از مؤلفه هایی که از نظر متخصصان نمره حد نصاب لازم را کسب کرده بودند، الگویی (متشکل از 15 معیار و 98 مولفه) برای رابط کاربر کتابخانه دیجیتیالی کودکان در ایران ارائه شد. نتیجه گیری: نتایج بررسی نشان داد که علی رغم نظرات متفاوت متخصصان در خصوص بسیاری از مولفه ها و معیارها، می توان معیارهای واحد و مشترکی برای رابط کاربر کتابخانه های دیجیتالی کودکان در ایران ارائه داد.

کلید واژگان :

ایران، رابط کاربر، کتابخانه دیجیتالی، کتابخانه دیجیتالی کودکان



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک