چکیده :

چگونگی ایجاد سرمایۀ روان‌شناختی، وجه فراموش‌شدۀ مطالعات سرمایۀ روان‌شناختی است. در این مقاله، مدل مفهومی ایجاد سرمایۀ روان‌شناختی کارکنان، با به‌کارگیری مهار سرمایۀ روان‌شناختی رهبر ارائه شده است. گفتنی است تحول‌آفرینی رهبر، نقشی بسیار مهم در ایجاد سرمایۀ روان‌شناختی دارد و حتی مانند متغیر میانجی عمل می‌کند. در این پژوهش، 33 شرکت نوپا یا در حال تحول در استان‌های تهران، البرز، اصفهان و آذربایجان غربی بررسی شدند. پرسش‌نامه‌ها میان 142 مدیر و 573 کارمند این سازمان‌ها توزیع شد. نتایج مدل معادلات ساختاری، این موضوع را تأیید کرد که مهار سرمایۀ روان‌شناختی رهبر، سبب ایجاد رابطه میان سبک رهبری تحول‌آفرین و افزایش درک کارکنان می‌شود. همچنین این نتایج، رابطۀ میان درک کارکنان از تحول‌آفرینی رهبر و ایجاد سرمایۀ روان‌شناختی مثبت را تأیید کرد. با توجه‌ به نتایج این پژوهش، به مدیرانی که می‌خواهند در سازمان‌های خود، سرمایۀ روان‌شناختی ایجاد کنند، دلالت‌ها و توصیه‌هایی کاربردی ارائه شده است.

کلید واژگان :

ایجاد سرمایۀ روان‌شناختی؛ درک کارکنان از تحول‌آفرینی رهبر؛ سرمایۀ روان‌شناختی؛ مدل معادلات ساختاری



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک