چکیده :

پژوهش حاضر به منظور شناسایی دلایل گرایش و عدم گرایش دانش¬آموزان به آموزش¬های فنی و حرفه¬ای انجام شده است. روش تحقیق از نظر شیوه گردآوری اطلاعات توصیفی (پیمایشی) و از نظر هدف کاربردی بوده است. جامعه آماری پژوهش را کلیه معلمان (زن و مرد) هنرستان¬ها و دبيرستان¬هاي کار و دانش شهر رشت به تعداد 275 نفر تشکیل داده¬اند. حجم نمونه بر اساس جدول «مورگان» 160 نفر تعیین و نمونه¬ها با استفاده از روش نمونه¬گیری خوشه¬ای و تصادفی طبقه¬ای انتخاب شده¬اند. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه¬ای¬ محقق ساخته مشتمل بر 40 گویه در طیف 5 درجه¬ای با ضریب آلفای 87/0 بوده است. داده¬های گردآوری شده به کمک روش¬های آمار توصیفی و استنباطی همچون آزمون کالموگروف اسمیرنف، کومو، تحلیل عاملی و فریدمن از طریق نرم¬افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج بدست آمده نشان داد که پنج عامل فرهنگی-اجتماعی، اقتصادی، فردی/شخصیتی، فنی و زیرساختی و بازار کار از جمله عواملی هستند که در گرایش و عدم گرایش دانش¬آموزان به آموزش¬های فنی و حرفه¬ای نقش دارند. بطوریکه سهم عوامل فرهنگی-اجتماعی و فردی/شخصیتی در زمینه فوق، بیشتر از بقیه بوده است.

کلید واژگان :

گرایش، عدم گرایش، آموزش، فنی و حرفه¬ای



ارزش ریالی : 150000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک