چکیده :

اين پژوهش به منظور تبیین نقش عاملهای حمایتی )سرمایه های روانشناختی مثبت، حمایت اجتماعی و رضایت از زندگی( و عاملهای خطر )تنش یا استرس، اضطراب، افسردگی و پرخاشگری( در شناسایی فکر خودکشی دانشجویان بود. روش این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بوده است. نمونة این پژوهش شامل 266 نفر از دانشجویان دانشگاه های تهران بزرگ بود که با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحله ای به صورت تصادفی در دانشگاه تهران، دانشگاه آزاد تهران شمال، دانشگاه علم و صنعت و دانشگاه علوم انتظامی امین انتخاب شدند. در این پژوهش از پرسشنامههای افکار خودکشی بک، تابآوری کانر و دیوید سون، باورهای خودکارآمدی عمومی شوارتز، امید به زندگی اشنایدر، خوشبینی کارور و شییر، حمایت اجتماعی فیلیپس، رضایت از زندگی داینر، افسردگی، اضطراب و استرس لاوبیوند و پرخاشگری بأس و پری استفاده شد و اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون تحلیل شدند. تحلیل داده ها نشان دادند که بین سرمایههای روانشناختی مثبت، حمایت اجتماعی، رضایت از زندگی با افکار خودکشی ارتباط منفی و بین تنش، اضطراب، افسردگی و پرخاشگری بافکر خودکشی، ارتباط مثبت وجود داشت. نتیجه های رگرسیون حاکی از این بودند که از بین عاملهای حمایتی، تابآوری و خوشبینی، درمجموع 10 درصد از واریانس فکر خودکشی و از بین عاملهای خطر، افسردگی و پرخاشگری، درمجموع 17 درصد از واریانس فکر خودکشی را تبیین کردند. درنتیجه با توجه به یافته های پژوهش میتوان گفت سرمایه های روانشناختی مثبت، حمایت اجتماعی، رضایت از زندگی، تنش، اضطراب، افسردگی و پرخاشگری نقشی مهمی در تصمیم به خودکشی داشتند و در نظر گرفتن آنها برای پیشگیری از خودکشی امری لازم به نظر میرسد.

کلید واژگان :

سرمایه های روانشناختی مثبت، حمایت اجتماعی، رضایت از زندگی، تنش (استرس)، اضطراب، افسردگی، پرخاشگری



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک