چکیده :

مقدمه: در میان مهارت های تحصیلی پایه ،نوشتن ملموس ترین مهارت نام گرفته است. چرا که سندی کتبی از خود به جای می گذارد. نوشتن علاوه بر اینکه از مهارت های اساسی و پیش نیاز موفقیّت تحصیلی و مدرسه است ،در زندگی روزمره نیز از مهارت های اساسی و مورد نیاز به حساب می آید و در دنیای با سواد امروز ،فردی که در مهارت های پایه( خواندن و نوشتن ) مشکل داشته باشد، در وضع نا مطلوبی قرار می گیرد و حتّی اختلال در نوشتن تأثیر نامطلوبی روی موفقیّت تحصیلی در مدرسه و متعاقب آن کار، حرفه و صنعت می گذارد. بنابراین شناخت علایم و تشخیص به موقع این اختلال و جلوگیری از پی آمدهای نامطلوب ثانویه ی آن ضروری به نظر می رسد.روش: با اعتماد و حمایت عوامل اجرایی مدرسه و با استعانت از الطاف حضرت باری تعالی در حد توان و امکان در قالب یک اقدام پژوهی((Action research با همکاری آموزگار و خانواده ی محترم دانش آموز مورد پژوهش در سال تحصیلی 90-89 و با استفاده ی از منابع درجه اول براساس یافته های نوین آموزش مهارت های چهارگانه یادگیری بخش نوشتن نیمه فعال(املا)به شرح ذیل به رفع مشکل املای دانش آموزی پایه چهارم دبستان- که معصومانه از اختلال دیکته های خود رنج می برد- اقدام نمودم. یافته ها: یافته ‌های پژوهش(توصیف وضع مطلوب) نشان داد که در تحلیل کمّی و کیفی غلط های املایی نوعی برجا ماندگی و اشتباهاتی مثل: درهم شدگی حروف صامت و مصوت، معکوس سازی، قرینه نویسی، ناتوانی در بازشناسی تلفظ کلمه ها، تقطیع اختیاری کلمه ها و... که قبلا(توصیف وضع موجود) در املاهای دانش آموز به چشم می خورد کم تر و حتی اصلا اتفاق نمی افتاد. نتایج: با استعانت از خداوند مهربان ،کمک از مشاورین و متخصصین ، عوامل اجرایی مدرسه، آموزگار و خانواده دانش آموز، بعد از اجرای راه حل ها بر اساس یافته های نوین آموزش املا بود که در پایان سال شاهد علاقه مندی و پیشرفت در درس املای دانش آموزی بودیم که قبلاً نه تنها علاقه مند به درس و امتحان املا نبود بلکه نسبت به آن احساس بی علاقگی ،ترس و اضطراب داشت. به لطف خداوند به گونه ای پیشرفت کرده بود که باعث تعجب عوامل اجرایی دبستان ، خانواده ی دانش آموز و همکلاسی هایش شده بود.

کلید واژگان :

املا، اختلالات ویژه یادگیری، دبستان، پاوه



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک