چکیده :

هدف از پژوهش حاضر،بررسی نقش درگیر شدن مادر و پدر در مسائل تحصیلی و تاثیر آن در انگیزش خود مختار تحصیلی دانش آموزان بود.بدین منظور 286 نفر(132 پسر،154 دختر)با شیوه نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای از میان دانش آموزان پایه سوم ریاضی دبیرستان های دولتی شهر بجنورد انتخاب شدند و دو مقیاس ادراکات والدینی(رابینز،1994)و انگیزش تحصیلی(ولرند و همکاران،1992)را تکمیل کردند.محاسبه ضریب همبستگی پیرسون گویای آن بودکه میان درگیر شدن مادر و پدر و انگیزش خودمختار تحصیلی دانش آموزان رابطه معناداری وجود دارد.تحلیل رگرسیون گام به گام نیز نشان داد که درگیر شدن مادر نقش بیشتری در انگیزش خودمختار تحصیلی دختران و پسران ایفا می کند تا نقش پدر.

کلید واژگان :

فرزندپروری، انگیزش تحصیلی، خودتعیین گری



ارزش ریالی : 150000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک