چکیده :

مقاله حاضر با هدف تدوین راهبردهای برنامه درسی چند فرهنگی تربیت معلم با بهره گیری از برنامه درسی کشورهای استرالیا، کانادا، مالزی و هندوستان انجام شده است. روش پژوهش تحلیل محتوای کیفی می باشد. جامعه آماری برنامه های درسی تربیت معلم کشورهای دارای رویکرد چند فرهنگی هستند که از بین آن ها برنامه‌های درسی تربیت معلم کشورهای استرالیا، کانادا، مالزی و هندوستان به صورت هدفمند به عنوان نمونه انتخاب شده اند. ابزار اندازه گیری سیاهه تحلیل محتوای محقق ساخته است که روایی صوری و محتوایی آن از نظر متخصصان مطلع از برنامه های درسی چندفرهنگی و پایایی آن نیز از طریق روش بازآزمایی (آزمون – آزمون مجدد) محاسبه گردید. نتایج پژوهش که با استفاده از روش کیفی مورد بررسی قرار گرفته اند، حاکی از آن هستند که برنامه های درسی تربیت معلم کشورهای مذکور هر کدام به نحوی به رویکرد آموزش چند فرهنگی توجه کرده اند. برخی از آن ها مانند هندوستان در اهداف و محتوا و برخی مانند مالزی در راهبردهای برنامه و برخی دیگر مانند استرالیا و کانادا بر اصلاح ساختار تمرکز نموده و با اصلاح قوانین، مقررات، آئین‌نامه‌ها و تدوین استانداردهایی، سعی در اشاعه مؤلفه های آموزش چندفرهنگی نموده اند. نظام تربیت معلم ایران نیز با بهره گیری از تجارب موجود در برنامه های درسی کشورهای چهارگانه و همچنین در نظر گرفتن راهبردهای اساسی مانند ایجاد دروس اصول آموزش چند فرهنگی و آشنایی با اقوام و فرهنگ های ایرانی، بهره گیری از اقدام پژوهی و کارورزی فرهنگی و تدوین اعتبارنامه استانداردهای چندفرهنگی معلمی می تواند به بازسازی برنامه های درسی جهت همسویی بیشتر با رویکرد چندفرهنگی اقدام نماید.

کلید واژگان :

آموزش چند فرهنگی، برنامه درسی، تربیت معلم، تحلیل محتوای کیفی.



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک