چکیده :

اعتياد به اينترنت به عنوان يكي از آسيبهاي نوین اجتماعی در عصر کنونی در جوامع می باشد و می تواند باعث ایجاد مشکلات روانی ، اجتماعی ، تحصیلی، شغلی، فیزیکی(تغییر در الگوی خواب، اختلال در اشتها، چشم درد، کمر درد)شود . با توجه به گسترش روز افزون استفاده از اینترنت و اهمیت توجه به پیامدهای منفی آن و همچنین تأثیر دینداری بر رفتار فرد، اهتمام این پژوهش بررسی رابطه بین دینداری و اعتیاد به اینترنت می باشد. این پژوهش از نوع کاربردی و به صورت توصیفی و پیمایشی است.جامعه آماری این پژوهش شامل تمام کاربرانی است که در کافی نت های شهربابک در بهار 1392 از اینترنت استفاده کرده اند. داده های تحقیق از نمونه ی 150 نفری که به شیوه تصادفی انتخاب شده اند، گردآوری شده است. تجزیه و تحلیل داده های تحقیق با استفاده از نرم افزار آماری SPSS و بکارگیری آمار توصیفی و آزمون های آماری ضریب همبستگی و تحلیل واریانس صورت پذیرفته است نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که بین دینداری و اعتیاد به اینترنت رابطه منفی و معنادار آماری وجود دارد. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون نیز حاکی از آن است که متغیر دینداری 0.416، از واریانس متغیر اعتیاد به اینترنت را تبیین می کند و پیش بینی کننده معناداری برای میزان اعتیاد به اینترنت می باشد.

کلید واژگان :

اعتیاد به اینترنت، دینداری، بعد اعتقادی، بعد عاطفی، بعد پیامدی ، بعد مناسکی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک