چکیده :

پیشرفت دانش بشری و اهمیت روز افزون دانش در ارتقای کیفیت زندگی، پارادایم جدیدی از اقتصاد را با نام اقتصاد دانش محور مطرح کرده است. این اقتصاد براساس خلق ، توزيع و كاربرد دانش، شکل گرفته است و علاوه بر تأکید بر گسترش مرزهاي دانش از طريق تحقيق و توسعه ، استفاده بهينه و كارا از دانش در تمامي فعاليتهاي اقتصادي را نيز مدنظر دارد. کسب و کارهای دانش بنیان با خلق و بهره گیری از دانش های نوین و فن آوری های سطح بالا مزیت رقابتی بازارهای آینده هستند و سازمان ها جهت دردست داشتن سهم بیشتر بازار ناگزیر به تدوین برنامه استراتژیک در این زمینه هستند. فرصت های ناشناخته آینده ، پیچیدگی و عواملِ غیرخطیِ محیطی تغییر رویکرد تفکر استراتژیک را در پی داشته است. رویکردی که مبتنی بر اصول استراتژی ، تفکر خلاقانه را برای آفرینش فرصت های جدید بازار توصیه می کند. رویکرد نوآوری استراتژی در کسب و کارهای دانش بنیان ، با شناسایی و خلق فرصت های استراتژیک آینده درک متفاوتی از محصولات و نیازهای مشتریان را پیش روی سازمان خواهد گذاشت . با توجه به تأمین حداقل 20 درصد از درآمد کشور از راه صنایع دانش بنیان در سند چشم انداز 1404 و نقش محوری این کسب و کارها در اقتصاد مقاومتی، اهمیت پرداختن به این مقوله دو چندان است . از اینرو در این مقاله سعی شده است با استفاده از فرایند نوآوری استراتژی به بازتعریف و تدوین برنامه استراتژیک کسب و کارهای دانش بنیان پرداخته شود و عرصه های ناشناخته ی بازار آینده با اتکا به توانمندیهای داخلی مورد اشاره قرار گیرد.

کلید واژگان :

اقتصاد دانش بنیان ، کسب و کار دانش بنیان ، نوآوری استراتژی ، برنامه ریزی استراتژیک ، فرصت های بازار آینده



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک