چکیده :

“سبک زندگی“، اصطلاحی است که در روان‌شناسی، جامعه‌شناسی، و اکنون در مطالعات فرهنگی مورد توجه فراوان قرارگرفته است. در نگاه کلان آن، پژوهشگران حوزه جامعه شناسی و مطالعات فرهنگی اصطلاح سبک زندگی را از جمله مفاهیمی می دانند که با مفاهیمی همچون طبقه، قومیت، ملیّت و خرده فرهنگ پیوند دارد. در این چهارچوب، سبک زندگی مجموعه ای از جنبه های عینی و ملموس فرهنگ و ارزش های یک جامعه است که نشان دهند اغراض، نیّات، معانی و تفاسیر فرد در جریان زندگی روزانه می باشد. در مورد سبک زندگی تعابیر متعددی ارائه شده است. در دنیای مدرن، این اصطلاح، از جمله مفاهیمی است که برای فهم شرایط حاکم بر زندگی در شهرهای بزرگ به کار می‌رود، زیرا که شهرهای جدید دارای ساختاری مصرفی و تفریحی است. پیر بوردیو، فرآیند مصرف را به منزله نمایشى از تسلط بر یک رمز ارتباطى می داند، سبک استفاده از کالاها به خصوص کالاهاى خاص از نظر او یکى از نشانه هاى هویت است که با استراتژى تمایز به تبیین هویت منجر می شود.

کلید واژگان :

سبک زندگی، الگوی مصرف، طبقه، منزلت اجتماعی، هبیتاس



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک