چکیده :

هدف اين پژوهش، بررسي ارتباط نگرش به بازي هاي رايانه اي با فرسودگي تحصيلي مي باشد. به نظر مي رسد نگرش به بازي هاي رايانه اي بر استفاده از آن اثرگذار بوده و كاربست بازي هاي رايانه اي بر برخي ويژگي هاي تحصيلي و تربيتي دانش آموزان اثرگذار است. از جمله اين ويژگي¬ها، مي توان به فرسودگي تحصيلي اشاره كرد. اين پژوهش در نوع خود كار جديدي است و کارهای مشابه پژوهشی با بررسی چنين متغيرهايی طبق مطالعات محقق يافت نشده و انجام اين مطالعه نويد خوبی در بهبود امر تعليم و تربيت می باشد. جامعه ي آماري پژوهش را كليه ي دانش آموزان پسر مقطع اول، دوم و سوم متوسطه رشته¬های علوم انسانی، علوم تجربی، علوم رياضی و دوم رشته های فنی و حرفه ای( برق خودرو و نقشه کشی) شهر اردبيل در سال تحصيلي 91-92 تشكيل مي دهند. که با توجه به آمار ارائه شده اداره ي آموزش و پرورش شهر اردبيل، 17000 نفر هستند. که بر اساس جدول کرجسی - مورگان نمونه ای به حجم 380 نفر به روش نمونه گيري تصادفي ساده انتخاب شدند. براي جمع¬آوري داده ها از پرسشنامه هاي فرسودگي تحصيلي برسو و همکاران(1997) و محقق ساخته(نگرش به بازي هاي رايانه اي) استفاده شد. با توجه به پيوسته و فاصله ای بودن متغيرهای مورد مطالعه براي تجزيه و تحليل داده ها از روش ضريب همبستگي پيرسون استفاده گرديد. نتايج پژوهش نشان دادكه بين نگرش به بازی های رايانه ای ( 283/0=r ) با فرسودگی تحصيلی و زير مقياس های آن(خستگی تحصيلی 263/0=r، بی علاقگی تحصيلی 252/0=r و ناکارآمدی تحصيلی 178/0=r ) رابطه ی مثبت معنی داری وجود دارد.

کلید واژگان :

نگرش به بازي هاي رايانه اي، فرسودگي تحصيلي، خستگی تحصيلی، بی علاقگی تحصيلی، ناکارآمدی تحصيلی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک