چکیده :

تجاري سـازي دانش يـكي از روش هايي است كه مي توان بوسـيله ي آن علم را به اقتصـاد گره زد. طبیعت فرآیند تجاری سازی مشارکت بخش دانشگاهی و بخش صنعت را در تبدیل نتایج تحقیقات به نوآوری در بازار اقتضاء می کند. امروزه فراگرفتن روش هاي تجاري كردن تكـنولوژي براي نوآوران و كارآفريـنان مراكز تحـقيقاتي و مؤسـسات بسيار حائز اهميت است، چرا كه موفقيت تحـقيق بايد با توسـعه و تجـاري شدن آن هـمراه باشد. با توجه به کمبود مطالعات و تحقیقات در این حوزه در اين مقاله تلاش شد با ارائه مفاهيمي از تجاري سازي تكنولوژي به بررسي اثر پيشرفت علم بر توسعه ي تكنولوژي پرداخته شود در این راستا ابتدا به بررسی رابطه میان توسعه علم(فشار علم) و توسعه تکنولوژی توجه شد و نتیجه شده که با پیشرفت علم تکنولوژیهای جدید ظهور یافته و توسعه علم منجر به توسعه تکنولوژی می شود.در بخش دوم بررسی رابطه تقاضای بازار(کشش بازار) وتوسعه تکنولوژی مد نظر قرار گرفت و بر اساس یافته های پژوهش این نتیجه حاصل شد که بین کشش بازار و توسعه تکنولوژی رابطه مستقیم وجود دارد و تقاضای بازار از مهم ترین عوامل در توسعه تکنولوژی می باشد. در بخش آخر نیز اثر توامان این دو عامل در توسعه تکنولوژی مورد بررسی قرار گرفت و اثر هم افزایی در توسعه تکنولوژی دارند.

کلید واژگان :

كشش بازار، فشار علم، تجاري سازي، توسعه تكنولوژي



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک