چکیده :

خوشه سازي صنعتي امروزه تقريبا در کليه کشورهاي جهان دنبال مي گردد. دولت ها با تدايبر مختلفي همواره به فكر حمايت منطقي از اين شركت ها برمي آيند تا رقابت پذيري آنها را به گونه اي بالا ببرند كه توان رقابت در بازارهاي رقابتي دنيا را بدست آورند. یكي از روش هايي كه بنا بر مطالعات انجام شده در اكثر كشورهاي دنيا تجربه موفقي در افزايش توان رقابتي شركت هاي كوچك و متوسط از خود برجاي گذاشته، خوشه سازي اين شركت ها در قالب خوشه هاي صنعتي بوده است. در ايران نيز گرايش به بحث خوشه هاي صنعتي در محافل علمي و تصميم گيري و نيز برنامه هاي توسعه کشور مورد توجه قرار گرفته است. مطالعه حاضر تلاش کرده است با توجه به مسائل و مشکلات بنگاههای کوچک و متوسط به خصوص مشکلات این بنگاه ها در زمینه بازاریابی و با در نظر گرفتن مزایایی که خوشه سازی در ابعاد مختلف برای بنگاه های کوچک و متوسط به بار می آورد، ابتدا به تحلیل خوشه سازی پرداخته و سپس خوشه سازی صنعتی را به عنوان یک عامل اساسی و تاثیر گذار در افزایش رقابت پذیری بنگاه های کوچک و متوسط با محوریت توسعه بازاریابی مورد نظر قرار داده و نقش آن را مورد بررسی قرار داده است.

کلید واژگان :

خوشه سازی، بنگاه های کوچک و متوسط، مزیت رقابتی، بازاریابی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک