چکیده :

بهبود فضای کسب وکار محور مزیت رقابتی و تسریع بخش فرایند جهانی شدن است، به عبارتی شرط ورود به بازارجهانی تولید کالا و خدماتی است که دربرگیرنده این مزیت باشند که این امر با بهبود شرایط کسب و کار میسر خواهد شد. عدم بهره گیری ازفرصت¬های موجود به معنای کندی معاملات و ازدست دادن فرصت های لحظه ای و زود گذر در تجارت جهانی است. ازسوی دیگر بهبود فضای کسب و کار از الزامات ایجاد فضای رقابتی است لذا به عنوان بسترساز خصوصی سازی نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است. نظر به اینکه بهبود فضای کسب و کار به بهبود یا رکود ساختار اقتصادی کشور می انجامد، بنابرین بهبود شاخص¬های فضای کسب و کار از اهمیت بسزای برخورداراست. بنابرین در مطالعه حاضر به بررسی و مقایسه شاخص های مرتبط با بهبود فضای کسب و کار در بین منتخبی از کشورها پرداخته شد. نتایج ازمون تجربی به روش داده های ترکیبی نشان داد که معیارهای استفاده شده به طور کامل تئوری را تائید نمی¬کنند، تنها برخی از شاخص ها اثر مثبت بهبود فضای کسب و کار بر روی جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی را در این کشورها تائید کرد ولی برخی از این شاخص¬ها اثری خلاف انتظار داشته و اثر معنا دار نیز دارند.

کلید واژگان :

بهبود فضای کسب و کار، خصوصی سازی، سرمایه گذاری مستقیم خارجی.



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک