چکیده :

بهبود عملكرد بخش صادرات به عنوان یكی از مولفه هاي اصلی موثر بر درآمد ملی در راستاي دستیابی به رشد پایدار اقتصادي، کاهش بیكاري و عدالت اجتماعی از جمله پارامترهایی است که مورد توجه سیاست گذاران اقتصادي کلیه کشورها قرار داشته و نقش عمده اي را در توازن تراز پرداخت ها و افزایش ذخایر آنها ایفا می کند. هدف اصلی پژوهش حاضر صورت بندي مدلی جهت بررسی و اولویت بندي عوامل موثر بر توسعه صادرات پایدار و آزمون آن در بنگاههاي صادرکننده استان تهران می باشد. 033 بنگاه صادرکننده از استان تهران به عنوان نمونه آماري انتخاب شده و داده هاي پژوهش با استفاده از پرسشنامه و مصاحبه گردآوري و از طریق نرم افزار آماري SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته هاي پژوهش نشان می دهد مهمترین عوامل درون بنگاهی موثر بر عملكرد صادراتی بنگاههاي ایرانی ظرفیت هاي مالی بنگاه ، ویژگی هاي مدیریتی و ویژگی هاي ساختاري می باشد. یافته ها همچنین نشان می دهد ظرفیت هاي مالی و ویژگی هاي مدیریتی بیشترین اثرگذاري را بر فرایند توسعه صادرات دارد.

کلید واژگان :

عملكرد صادراتی، مدیران بنگاه، ویژگی هاي ساختاري، ظرفیت هاي مالی، بنگاه صادر کننده



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک