چکیده :

هدف تحقیق بررسی عوامل اقتصادی موثر بر پذيرش محصولات ارگانيك توسط مصرف كنندگان در ميادين ميوه و تره بار بود. تحقیق از نوع کاربردی، روش پژوهش ازنوع توصیفی- پیمایشی و جامعه آماری آن شامل 7500 نفرازمصرف کنندگان محصولات کشاورزی میادین صادقیه و قزل قلعه شهر تهران بود که از این تعداد220 نفر به عنوان نمونه، مورد مطالعه قرار گرفتند. حجم نمونه از طریق فرمول کوکران محاسبه گردید و نمونه گیری نیز به شیوه نظامند به روش طبقه ای نسبی و به شکل تصادفی صورت گرفت. ابزار تحقیق، پرسشنامه ای بود که روایی صوری، محتوایی آن براساس نظرات اساتید تائید و برای تعیین میزان پایایی، از ضریب آلفای کرونباخ (0/82) استفاده گردید. تجزیه و تحلیل داده ها از طریق نرم افزار SPSS 18 صورت گرفت. یافته ها نشان داد از چهار عامل اقتصادی مورد بررسی، عوامل اختصاص بودجه جهت ايجاد مراكز عرضه محصولات ارگانيك، برقراری مشوق های بلند مدت مالی مانند جوایز برای افرادیکه محصولات ارگانيك ارائه می نمایند، اختصاص یارانه از طرف دولت در زمینه حمايت از توليدكنندگان و مصرف كنندگان محصولات ارگانيك، خريد تضميني محصولات ارگانيك از طرف دولت به ترتیب از نظر مصرف کنندگان در اولویت می باشند. نتایج رگرسیون چند¬گانه به روش گام به گام در سه گام نشان داد که متغیرهای اختصاص بودجه جهت ايجاد مراكز عرضه محصولات ارگانيك، برقراری مشوق های بلند مدت مالی مانند جوایز برای افرادیکه محصولات ارگانيك ارائه می نمایند و خريد تضميني محصولات ارگانيك از طرف دولت، نقش مثبت بر پذيرش محصولات ارگانيك را داشته و19/3درصد از تغییرات متغیر وابسته را تبیین نموده اند.

کلید واژگان :

عوامل اقتصادي، ديدگاه مصرف کنندگان، پذيرش محصولات ارگانیك



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک