چکیده :

هدف از این پژوهش بررسی رابطه بین کارآفرینی سازمانی و مولفه‌های آن با ظرفیت تفکر استراتژیک بود. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و بر اساس ماهیت و روش از نوع همبستگی می‌باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کارکنان ستادی شاغل در اداره کل بنادر و دریانوردی استان مازندران با حداقل تحصیلات فوق دیپلم به تعداد 196 نفر بوده که از این میزان بر اساس فرمول کوکران تعداد 133 نفر به روش تصادفی به عنوان نمونه آماری انتخاب شد. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه‌ی کارآفرینی سازمانی مارگریت الیزابت هیل (2003) و پرسشنامه‌ی محقق ساخته ظرفیت تفکر استراتژیک بود؛ جهت بررسی روایی پرسشنامه از روایی صوری (ظاهری) استفاده شده و میزان پایایی دو پرسشنامه به روش آلفای کرونباخ به ترتیب 895/0 و 885/0 بدست آمد. به منظور بررسی فرضیه‌های پژوهش با بکارگیری نرم‌افزار SPSS V21.0 از آزمون تحلیل همبستگی و رگرسیون استفاده شد. یافته‌های پژوهش نشان داد که رابطه معنی‌داری بین کارآفربنی و مولفه‌های آن –افعال‌سازمانی، نگرش‌فردی، انعطاف‌پذیری، فرهنگ کارآفرینی- با تفکر استراتژیک کارکنان اداره کل بنادر و دریانوردی استان مازندران وجود دارد. بر اساس یافته‌های پژوهش می‌توان اذعان داشت که توجه ویژه مدیران به کارآفرینی سازمانی در جهت بهبود و حمایت از فعالیت‌های خلاقانه و نوآورانه جهت انجام امور، راه را برای آینده‌نگری و فعالیت‌های آتی سازمان هموارتر نموده؛ و می‌تواند بر تفکر استراتژیک کارکنان، به عنوان یک اولویت سازمانی در برنامه ریزی ها و هدف‌گذاری‌های آینده تاثیرگذار باشد.

کلید واژگان :

بنادر و دریانوردی، تفکر استراتژیک، کارآفرینی سازمانی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک