چکیده :

امروزه گردشگري یکی از متنوع ترین و در عین حال پاکیزه ترین صنایع در دنیا به حساب می آید تا جایی که نام صنعت پاك را براي آن برگزیده اند و به عنوان یکی از منابع مهم کسب ارز خارجی به حساب می آید که توسعه آن نیازمند شناخت کافی از عوامل مؤثر بر گسترش آن می باشد. شهر سنندج با قدمت چندهزار ساله اش وارث جاذبه هاي طبیعی و انسانی زیادي جهت توسعه گردشگري میباشد. هدف این مقاله تحلیل عوامل مؤثر بر گسترش گردشگري با استفاده از مدل راهبردي SWOT در شهرستان سنندج میباشد. این مقاله از نوع کاربردي و به روش توصیفی- تحلیلی بوده که جهت گردآوري داده ها از مطالعات کتابخانهاي و میدانی(مشاهده، مصاحبه و توزیع پرسشنامه) استفاده شده، سپس براي تحلیل دادهها از مدل راهبردي SWOT استفاده شده است. نتایج تحقیق بیانگر آن است که شهرستان سنندج با داشتن نقاط قوت و فرصت جغرافیایی با امتیاز وزنی به ترتیب (57/0) و (67/0) همانند داشتن امارتهای قدیمی ، آب و هواي مناسب، موقعیت استراتژیک و طبیعت بکر میتواند به عنوان یکی از مهمترین مکان هاي توریستی غرب کشور مطرح شود اما در عین حال نقاط ضعف اجتماعی - فرهنگی با امتیاز (72/0) همانند عدم مدیریت، ضعف شدید تبلیغات و مهاجرت نیروي متخصص شهرستان و تهدیدهاي اقتصادي با امتیاز (4/0) که شامل پایین بودن سرمایه گزاري در بخش گردشگري و دید امنیتی منفی نسبت به اقتصاد منطقه میباشد، گسترش گردشگري این شهرستان را محدود میکنند.

کلید واژگان :

گردشگری، توسعه، SWOT، سنندج



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک