چکیده :

هدف:هدف از اين تحقيق، بررسي فراتحلیلی نقش سرمایه‌ی فکری در سازمان های آموزشی مي باشد. اين پژوهش از نظر هدف جزو پژوهش هاي کاربردي و روش تحقيق توصيفي و از نوع همبستگي مي باشد. روش تحقیق:پژوهش در سه جامعه آماری (دانشگاه علوم پزشکی سبزوار با 80 نفر سرشماری، نماد دانشگاه های دولتی و دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار با 177نفر و افراد نمونه 122 نفر(طبق جدول کرجسي و مورگان1970)، نماد دانشگاه های غیر دولتی و هنرستان فنی شبانه¬روزی شهید دیواندری سبزوار با 97 نفر سرشماری، نماد مراکز آموزشی در آموزش و پرورش) در ایران انجام شده است. ابزار اندازه گيري پرسش نامه سرمایه‌ی فکری، بر اساس پرسش نامه "تلوس" (2001) شامل 4 سوال و پرسش نامه سازمان يادگيرنده پيترسنگه شامل 30 سوال پنج گزينه اي بر اساس مقياس ليکرت بود. هم چنين قابليت اعتماد پرسش نامه مورد استفاده در اين تحقيق به کمک آلفاي کرونباخ ارزيابي شد. براي تجزيه وتحليل داده‌ها ازروش هاي آمار توصيفي و استنباطي استفاده شد. مهمترین نتایج حاصل از تحقیق: يافته هاي پژوهش با 95 % اطمينان (در سطح 05/0 a=) نشان مي دهد که بین سرمایه‌ی فکری در سازمان و سازمان يادگيرنده در سازمان های آموزشی فوق رابطه معنادار وجود دارد.

کلید واژگان :

سرمایه فکری، سازمان يادگيرنده، سازمان های آموزشی، منابع انسانی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک