چکیده :

توانمندسازي كاركنان ابزار ضروري مديريتي است كه مي تواند در راستاي هدايت منابع انساني به منظور افزايش بهره وري به كار رود. مطالعه حاضر به تبیین نقش و تاثیر یادگیری سازمانی بر توانمندسازی کارکنان مي پردازد. روش تحقیق از لحاظ هدف، از نوع کاربردي و از لحاظ نحوه جمع آوري داده ها، توصيفي- پيمايشي است. نمونه آماری این تحقیق مطابق جدول مورگان، 116 نفر به دست آمد. برای گردآوری داده ها در این تحقیق ، از دو پرسشنامه استاندارد یادگیری سازمانی نیف(2000) و پرسشنامه استاندارد توانمندسازی اسپرتیزر(1990) استفاده شده است. پایایی سوالات با استفاده از فرمول آلفای کرانباخ برای توانمندسازی و یادگیری سازمانی به ترتیب، 0.72 و 0.58مورد سنجش و تایید قرارگرفت. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون های آماری ضریب همبستگي اسپیرمن و فریدمن با نرم افزار SPSS15 استفاده شده است. يافته‎هاي تحقیق نشان داد که بین یادگیری سازمانی و توانمندسازی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین نتایج این تحقیق نشان داد که از پنج بعد توانمندسازی، دو بعد احساس شایستگی و احساس معنادار بودن از حد متوسط كمتر و سه بعد احساس استقلال ، احساس موثر بودن و احساس اعتماد از حد متوسط بالاتر است.

کلید واژگان :

یادگیری سازمانی، توانمندسازی، منابع انسانی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک