چکیده :

مقدمه: مسئولیت پذیری یک عنصر برجسته در موفقیت انسان است که دارای ابعاد تعهد بیرونی، تعهد درونی، احساس امنیت، عزت نفس و احساس تعلق می باشد. به هنگام آمادگی برای امتحانات، کمی احساس اضطراب کاملا طبیعی است. اما اگر این اضطراب از حد طبیعی فراتر رود عملکرد تحصیلی را مختل می سازد. هدف مطالعه: با توجه به اینکه یکی از مشکلات شایع در بین دانش آموزان داشتن اضطراب امتحان است، هدف از انجام این مطالعه بررسی رابطه بین مسئولیت پذیری و اضطراب دانش آموزان می باشد. روش اجرا: روش پژوهش همبستگی است. نمونه شامل 100نفر از دانش آموزان مقطع متوسطه شهرستان آباده می باشد که به شیوه طبقه ای انتخاب شده اند. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه سنجش مسئولیت پذیری دانش آموزان و اضطراب امتحان ساراسون استفاده شده است. نتایج: داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که بین تعهد درونی، احساس امنیت و عزت نفس با اضطراب امتحان ارتباط منفی معنادار وجود دارد. بین تعهد بیرونی با اضطراب امتحان ارتباط مثبت معنادار است و بین احساس تعلق و اضطراب ارتباط معنادار نمی باشد. از میان ابعاد مسئولیت پذیری، عزت نفس بهترین پیش بینی کننده اضطراب امتحان است. نتیجه گیری: مسئولیت پذیر بودن باعث انجام بهتر فعالیتها می گردد. نشان دادن احساس مسئولیت یک امرذاتی نیست، بلکه این ویژگی در متن خانواده و مدرسه و تعاملات امکان رشد پیدا می کند. لذا می توان تدابیر لازم جهت افزایش حس مسئولیت پذیری، به ویژه افزایش عزت نفس دانش آموزان را اتخاذ نمود تا زمینه جهت کاهش اضطراب و افزایش پیشرفت تحصیلی فراهم گردد.

کلید واژگان :

مسئولیت پذیری، اضطراب امتحان، دانش آموزان.



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک