چکیده :

هدف از این پژوهش بررسی رابطه تعهدسازمانی و یادگیری سازمانی بود. پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و بر اساس ماهیت و روش از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش را کارکنان اداره کل بنادر و دریانوردی استان مازندران شاغل در بندر نوشهر با حداقل تحصیلات لیسانس به تعداد 167نفر تشکیل می داد، که بر اساس فرمول کوکران 115 نفر به روش تصادفی ساده به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه‌های تعهد سازمانی آلن و میر با 24 پرسش و قابلیت یادگیری سازمانی چو و همکاران با 25 پرسش است. روایی پرسشنامه¬ها بصورت صوری مورد تایید قرار گرفت، و پایایی دو پرسشنامه به روش آلفای کرونباخ به ترتیب 723/0 و 922/0 بدست آمد. به منظور بررسی فرضیه‌ها از آزمون تحلیل همبستگی استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که رابطه معنی‌داری بین تعهد مستمر و هنجاری و یادگیری سازمانی کارکنان اداره کل بنادر و دریانوردی استان مازندران وجود دارد. ضمن اینکه رابطه ای بین تعهد عاطفی و یادگیری سازمانی وجود ندارد. در پایان نیز براساس یافته¬های حاصل از تجزیه و تحلیل داده¬های آماری نسبت به ارائه راهکارهایی جهت بهبود رابطه بین تعهد و یادگیری سازمانی کارکنان اقدام شد.

کلید واژگان :

یادگیری سازمانی- تعهد سازمانی- بندر نوشهر.



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک