چکیده :

کارآفرینی نقش مهمی در فرهنگ سازمانی و بهره وری نیروی انسانی ایفا می کند، فرهنک کارآفرینی، نیازمند برخی عوامل و مولفه ها است، در این زمینه هدف این مقاله شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر فرهنگ کارآفرینانه انجام شده است.روش تحقیق توصیفی – پیمایشی و اکتشافی که جامعه هدف تحقیق کارشناسان و خبرگان کارآفرینی می باشند و تیم تصمیم آن متشکل از 24 نفر از خبرگان، صاحب نظران و اساتید کارآفرینی دانشگاه ها بوده اند، که پرسشنامه شناسایی و پرسشنامه مقایسه زوجی در دو نوبت زمانی تکمیل نموده اند. در نوبت اول معیار ها عوامل کلیدی موثر بر فرهنگ کارآفرینانه (28 معیار) از سه مدل مک کله لند، ماکس وبر و پارسونز و از مقالات،پایان نامه ها،کتاب و نظر متخصصان لیست گردید واین مولفه ها دراختیار صاحبنظران و اساتید دانشگاهی کارآفرینی قرار گرفتند، تا عامل هایی از میان آنها که با شرایط سازمانی مناسب تر هستند،شناسایی شوند، بعد از پاسخ به سوالات پرسشنامه شناسایی عوامل موثر بر فرهنگ کارآفرینانه از دیدگاه تیم تصمیم 8 معیار که شدت تاثیر آنها بیشتر بود، برای عوامل موثر بر فرهنگ کارآفرینانه شناسایی گردید. عوامل شناسایی شده از قبیل وجود برنامه آموزشی با رویکرد کارآفرینی، حمایت سازنده و موثر مدیریت عالی، آزادی عمل، تفکر کار گروهی در سازمانهاف فرهنگ انعطاف پذیری در جامعه، درک تغییرات جدید و کشف فرصت های مناسب خلاقانه، برنامه ریزی مبتنی بر تکنولوزی جدید، ارزش دادن به اطلاعات و کشف بهره برداری از آنهامی باشد، در نوبت دوم این 8 معیار شناسایی شده را با استفاده پرسشنامه استاندارد مقایسات زوجی و نرم افزار انتخاب خبره رتبه بندی انجام گرفت.

کلید واژگان :

فرهنگ کارآفرینانه، کارآفرینی، فرهنگ، فرایند سلسله مراتبی.



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک