چکیده :

هدف از این تحقیق، بررسی رابطه بین سبک رهبری مربیان با انسجام گروهی و رضایت بازیکنان تیم‌های حاضر در اولین دوره لیگ بسکتبال دانش آموزی شهرستان بابل می¬باشد.اين تحقيق با توجه به هدف آن کاربردی بوده و به روش همبستگي انجام شد. جامعه آماري اين تحقيق، را کليه مربیان (12 نفر) و دانش آموزان (90 نفر) حاضر در مسابقات لیگ بسکتبال دانش آموزی شهرستان بابل که به صورت تمام شمار انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای تحقیق از پرسشنامه¬های مقیاس رهبری در ورزش (LSS)، پرسشنامه محیط گروهی (GEQ) و پرسشنامه رضایت بازیکن از مربی با مقياس پنج گزينه‎اي ليکرت استفاده شد. پایایی پرسشنامه با ضریب آفای کرونباخ مورد محاسبه قرار گرفت که پایایی پرسشنامه مقیاس رهبری در ورزش 0.86 و پرسشنامه محیط گروهی 0.76 و پایایی پرسشنامه رضایت بازیکن از مربی 0.71 محاسبه شد. روش های آماری مورد استفاده در این تحقیق آزمون کالموگروف- اسمیرنوف، آزمون فریدمن و تکنیک تحلیل عاملی بودند که از نرم افزارهای SPSS22 و LISREL استفاده شد. نتایج، رابطه مثبت معناداری میان رفتارهای تمرین و آموزش مربی و رفتار دموکراتیک با انسجام گروهی را نشان داد. رتبه بندی سبک های رهبری مربیان اثبات کرده که مربيان حاضر در لیگ بسکتبال دانش آموزی بيشتر از سبك دموکراتیک استفاده مي كنند و رضایت بازخور بیشترین مقدار رضایت بازیکنان از مربی را دارا می باشد. یافته ها رابطه معناداری میان سبک های رهبری (جز سبک رهبری آمرانه) با رضایت را نشان می دهد. نتایج تحقیق با نتایج مصلحی (1392) همسو است ولیکن با نتایج رمضانی نژاد و همکاران (1389) ناهمسو است. تاثیر رفتارهای مربیگری بر روی انسجام گروه و رضایت بازیکنان، اهمیت استفاده از سبک های رهبری مناسب را نشان می دهد. نتایج تحقیق با نتایج شمسایی و همکاران (1388) همسو است. با توجه به میانگین سنی آزمودنی¬های این تحقیق که در رده سنی جوانان قرار دارند لزوم توجه به سن در مورد استفاده از سبک رهبری و بالابردن انسجام گروهی مورد تاکید است.

کلید واژگان :

سبک رهبری، انسجام گروهی، رضایت بازیکنان، لیگ بسکتبال دانش آموزی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک