چکیده :

مقدمه: پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی بوده و به بررسي و تأثیر سه ماه آموزش شنا بر میزان اعتماد به نفس دانش آموزان پسر غیر ورزشکار 12- 15 ساله مي پردازد. روش شناسی: جامعة آماري شامل دانش¬آموزان پسر غیر ورزشکار 12- 15 ساله مدارس شهر بابل بوده كه تعداد آنها 8160 هزار نفر مي¬باشد. به منظور انتخاب نمونه هاي آماري از روش نمونه¬گيري تصادفي استفاده شده و شامل دو گروه تجربی و کنترل که هر یک 25 نفر مي¬باشد. جهت جمع¬آوري اطلاعات از پرسشنامة شخصیتی(برن رویتر) استفاده شده كه این پرسشنامه علاوه بر اعتماد به نفس بطور همزمان پنج ویژگی شخصیتی دیگر را نیز اندازه گیری می¬کند. دو گروه در دو مرحله به پرسشنامه پاسخ دادند: در مرحله اول هدف محقق مشخص نمودن عدم تفاوت اولیه بین گروه¬های کنترل و تجربی از نظرمیزان میانگین اعتماد به نفس¬شان بوده است(پیش آزمون). در مرحله دوم هدف، تعیین میزان اعتماد به نفس دو گروه بعد از سه ماه تمرین شنا بوسیله گروه تجربی و مشخص نمودن اثر این تمرینات بر اعتماد به نفس گروه تجربی بود. نتایج توسط T تست محاسبه گردید. نتیجه گیری: نتايج به دست آمده نشان می¬دهد با توجه به اینکه محیط در ایجاد اعتماد به نفس نقش مؤثری دارد و از آنجائیکه در رویارویی با فشارهای زندگی همیشه اعتماد به نفس نقش بسیار مهمی دارد، لذا با شرکت دادن تمام افراد به فعالیت¬های بدنی و ورزش می¬توان میزان اعتماد به نفس¬شان را افزایش داده تافرد از نظر رفتاری و عملکردی گام موفقی در جهت زندگی سعادتمند و خوشبخت بردارد.

کلید واژگان :

شنا، اعتماد به نفس، پسر غیر ورزشکار



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک