چکیده :

مقدمه: جو حاکم در محیط های آموزشگاهی و حمایت اجتماعی از سوی دوستان و خانواده بعنوان تعیین کننده¬های مهم سطح فعالیت بدنی به شمار می رود. در این راستا، هدف تحقیق حاضر به تعیین تفاوت های جنسی در ادراک حمایت های محیطی و اجتماعی برای مشارکت رده سنی دانش آموزان مقطع متوسطه در فعالیت¬های بدنی اختصاص یافته است. روش شناسی: به این منظور، در قالب یک تحقیق علّی- مقایسه¬ای، 300 دانش¬آموز (162 دختر با سن 98/0±32/16 سال و 138 پسر با سن 02/1±97/15 سال) آموزش و پرورش شهر بابل(6 دبیرستان دخترانه و 6 دبیرستان پسرانه) در سال تحصیلی 90-1389 با روش نمونه¬گیری تصادفی خوشه¬ای چند مرحله¬ای انتخاب شده و پرسشنامه¬های اطلاعات فردی، مقیاس جو ادراک شده مدرسه برای فعالیت بدنی(بیمبام و همکاران، 2005) و مقیاس حمایت اجتماعی برای فعالیت بدنی(گریسر و همکاران، 2008) را تکمیل کردند. از تحلیل واریانس چند متغیره و متعاقب آن از تحلیل واریانس یک سویه در سطح معنی¬داری 05/0 برای تجزیه و تحلیل داده¬ها استفاده شد. یافته¬ها : نتایج نشان داد که جنسیت تأثیر معنی¬داری بر ادراک دانش¬آموزان مقطع متوسطه از حمایت محیطی معلمان ندارد (05/0p). بحث و نتیجه گیری : یافته های تحقیق نشان داد که بین ادراک دانش¬آموزان دختر و پسر از حمایت اجتماعی خانواده تفاوت معنی-داری وجود ندارد (05/0p). تحقیق حاضر تفاوت¬های جنسی در حمایت¬های محیطی و اجتماعی را در جهت افزایش مشارکت دانش آموزان مقطع متوسطه در فعالیت¬های بدنی مورد بحث قرار می دهد.

کلید واژگان :

جنسیت، حمایت های محیطی، حمایت¬های اجتماعی، فعالیت بدنی.



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک