چکیده :

در اقتصادهای نوین یکی از اساسی ترین سازکارهای خلق مزیت رقابتی کارآفرینی است. در دیدگاهی جدید،کارآفرینی انعکاسی از کسب، ترکیب و استفاده از دانش معرفی شده است. سرمایه فکری نیز به عنوان یکی از دارایی های دانشی سازمان می بایست بر کارآفرینی سازمانی موثر باشد. پژوهش حاضر به بررسی رابطه سرمایه فکری و کارآفرینی سازمانی می پردازد. این تحقیق توصیفی(غیرآزمایشی) از نوع همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه کارکنان یکی از مراکز فنی و حرفه ای در استان مازندران به تعداد 216 نفر تشکیل می دهد. حجم نمونه آماری با استفاده از فرمول کوکران،138 نفر که به صورت تصادفی ساده انتخاب گردیدند. برای گردآوری داده ها در این پژوهش، از پرسشنامه استاندارد سرمایه فکری بونیتس(1998) و کارآفرینی سازمانی مارک هیل(1990) بهره گرفته شده است. پایایی سوالات با استفاده از فرمول آلفای کرانباخ برای سرمایه فکری 0.92 و کارآفرینی سازمانی 0.90 مورد سنجش و تایید قرارگرفت. برای تجزیه و تحلیل داده ها از ضریب همبستگي با نرم افزار SPSS استفاده شده است. یافته ها حاکی از آن است که بین سرمایه فکری و ابعاد آن (انسانی، ساختاری و رابطه ای) با کارآفرینی سازمانی رابطه معناداری وجود دارد. همچنین نتایج نشان می دهد که سرمایه رابطه ای و سرمایه انسانی دارای بیشترین و کمترین ضریب همبستگی می باشند.

کلید واژگان :

سرمایه فکری، کارآفرینی سازمانی، فنی و حرفه ای



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک