چکیده :

این پژوهش به منظور بررسی تاثیر مهارتهاي زندگی که دانشجو در طول دوره دانشگاهی به دست می- آورند، در میزان کاهش اضطراب آنان در دوره دانشگاهی انجام گرفت. نمونه این پژوهش از جامعه دانشجویان دانشگاه تربیت معلم تهران از تعداد 10600 نفر، به تعداد 200 نفر( 100 پسر و 100 دختر ) بصورت نمونه گیري تصادفی در دسترس انتخاب شدند و جهت جمعآوري اطلاعات از پرسشنامه سنجش مهارتهاي زندگی یحیی یاراحمدي( 1386 ) و اضطراب آرون بک استفاده گردید. براي بررسی ارتباط این متغیرها از روش همبستگی پیرسون و آزمون معناداري استفاده شد. نتایج حاکی از آنست که بین مهارت- هاي زندگی و اضطراب رابطه معنا دار و منفی وجود دارد. همچنین بین مولفههاي مهارتهاي زندگی(توانایی حل مسئله، توانایی تصمیم گیري، ارتباط مؤثر، شهروند مسئول بودن، شهروند جهانی بودن) و اضطراب رابطه معنادار و منفی وجود دارد. یافتههاي این پژوهش میتواند تایید کننده نقش افزایش مهارتهاي زندگی در کاهش میزان اضطراب دانشجویان باشد.

کلید واژگان :

مهارت هاي زندگی ، اضطراب، دانشجو



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک