مقدمه: هدف از این پژوهش، مقایسه تمرینات طناب¬زنی سرعتی و نمایشی در مهارت¬های حرکتی ظریف دانش آموزان پایه چهارم مقطع ابتدایی می¬باشد. روش شناسی: تحقیق به صورت نیمه تجربی انجام شد. جامعه آماری تحقیق حاضر، کلیه دانش آموزان پسر و دختر پایه چهارم مقطع ابتدایی که در حال یادگیری طرح ملی طناورز که در 238 مدرسه ابتدایی شهرستان بابل مشغول تحصیل بودند. نمونه آماری به روش تصادفی (خوشه ای- مرحله¬ای) شامل 6 گروه کنترل (30=n)، گروه سرعتی (30=n) و گروه نمایشی (30=n)، بودند. داده¬های آماری از طریق آزمون مهارت¬های حرکتی ظریف بروئینیکس – اوزرتسکی و روش¬های آماری تحلیل واریانس یک راهه و آزمون ناپارامتریک کروسکال-والیس و آزمون تعقیبی توکی و آزمون تی دوگروه مستقل با نرم افزار آماري SPSS22 در سطح معنی¬داري 05/0P≤ تجزیه و تحلیل شدند. یافته¬ها: یافته¬ها نشان داد که طرح طناورز از نظر آماری در دو گروه نمایشی و سرعتی تاثیر معناداری بر سرعت و چالاکی اندام فوقانی و رشد مهارت¬های حرکتی ظریف نسبت به گروه کنترل در دختران و پسران دارد. ولی تاثیر آن بر رشد سرعت پاسخ و کنترل بینایی حرکتی در گروه¬ها معنی دار نبود. همچنین در مقایسه بین دو گروه از نظر جنسیت نتایج معنی داری را نشان نمی-دهد. نتیجه گیری: طرح ملی طناورز مي¬تواند برنامه مناسبي براي رشد مهارت¬هاي حركتي ظریف در كودكان پسر و دختر باشد.
کلید واژگان :طنابزنی سرعتی، طنابزنی نمایشی، مهارتهای حرکتی ظریف
ارزش ریالی : 300000 ریال
با پرداخت الکترونیک
جزئیات مقاله
- کد شناسه : 6145123953377145
- سال انتشار : 1394
- نوع مقاله : مقاله کامل پذیرفته شده در کنفرانس ها
- زبان : فارسی
- محل پذیرش : اولین کنفرانس ملی دستاوردهای فناورانه تربیت بدنی و علوم ورزشی ایران
- برگزار کنندگان : جهاد دانشگاهی مازندران
- تاریخ ثبت : 1394/10/06 21:35:33
- ثبت کننده : محمدباقر فرقانی اوزرودی
- تعداد بازدید : 262
- تعداد فروش : 0