چکیده :

تحقيق حاضر با هدف شناسایی معیارهای مد نظر دانشجویان دوره کارشناسی ارشد دانشگاه ایلام در انتخاب استاد راهنما انجام گرفته است. روش این پژوهش توصیفی پیمایشی و جامعه آماری متشکل از 1413 دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه ایلام بود. نمونه شامل 302 نفر بود که به روش نمونه گیری طبقه ای متناسب با حجم انتخاب شد. ابزار جمع¬آوری داده ها پرسش نامه محقق ساخته بود که شامل 23 سوال و 2 حیطه بود که پایایی آن به وسیله ضریب آلفای کرونباخ 92/0 محاسبه شد. برای تعیین روایی محتوایی از نقطه نظرات استادان راهنما و مشاور و دیگر متخصصان استفاده گردید. داده ها در سطح آمار توصیفی به وسیله شاخص های فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار و در سطح آمار استنباطی به وسیله آزمون t مستقل، آزمون تحلیل واریانس و t تک نمونه تجزیه و تحلیل شد. حیطه ها شامل2حیطه بود که به ترتیب معیار علمی و شخصیتی در انتخاب استاد راهنما را سنجید. نتایج نشان داد که میانگین کل حیطه معیار علمی در انتخاب استاد راهنما (99/3) بوده است که ازمیان معیارها دانشجویان معیار علمی "تناسب تخصص استاد با موضوع پژوهش خود" را بیش از حد متوسط ارزیابی کرده اند. در ملاک شخصیتی انتخاب استاد راهنما میانگین کل (71/3) بوده است که مهمترین معیار"کمک استاد برای دفاع از نسخه نهایی پایان نامه" بوده است. در مورد عوامل دموگرافیک(جنسیت، رشته تحصیلی، نیمسال تحصیلی و معدل) در معیارهای علمی انتخاب استاد راهنما بر حسب رشته های تحصیلی بین دو رشته کشاورزی و انسانی تفاوت وجود داشت ؛ یعنی رشته های انسانی بیش از رشته های کشاورزی به معیارهای علمی انتخاب استاد راهنما توجه داشته داشته اند.

کلید واژگان :

استاد راهنما، دوره کارشناسی ارشد، معیارها، دانشگاه ایلام



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک