چکیده :

هدف پژوهش حاضر اثربخشی مشاوره گروهی با رویکرد شناختی – رفتاری در کاهش اضطراب دانش آموزان پسر دبیرستان های شهرستان مهران بود. روشی که در این تحقیق استفاده شده است، روش شبه آزمایشی است و طرح مورد استفاده در این پژوهش از نوع طرح های پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش آموزان پسر دبیرستان های دولتی شهر مهران در سال تحصیلی 93-92 تشکیل می دهد. نمونه آماری این پژوهش 20 نفر دانش آموز بود که به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ایی انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه اضطراب کتل با 40 سوال سه گزینه ایی است که در پیش آزمون و پس آزمون برای گروه کنترل اجرا شد. همچنین مشاوره گروهی در 6 جلسه یک و نیم ساعته برای گروه آزمایش برگزار شد. داده های پژوهش با روش های آماری t همبسته و t مستقل تحلیل شدند که نتایج نشان داد که مشاوره گروهی با رویکرد شناختی - رفتاری موجب کاهش اضطراب دانش آموزان می شود .

کلید واژگان :

مشاوره گروهی شناختی – رفتاری، اضطراب، اثربخشی، دبیرستان، شهرستان مهران



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک