چکیده :

امروزه از عناصر چندرسانهاي در سطوح آموزشی استفاده میشود. علاوه بر این، عناصر چندرسانهاي مبتنی بر سبک- هاي شناختی کلامی و بصري بر روي عملکرد یادگیرندگان تأثیر میگذارد. چگونگی تاثیر عناصر چندرسانهاي مختلف بر عملکرد یادگیري فراگیرانی که در هنگام آموزش به سبکهاي شناختی کلامی و بصري نیاز دارند در مطالعاتی بررسی شده است. مطالعات حاکی از آن است که برقراري ارتباط میان عملکرد یادگیرندگان با سبکهاي شناختی کلامی و بصري موجب افزایش دانش جهت طراحی یک سیستم یادگیري چندرسانهاي تطبیقی به منظور حمایت از یادگیريهاي شخصی میگردد. جهت شناسائی افراد کلامی و افراد بصري (SOP) با هدف بررسی این موضوع، در این تحقیق از مقیاس سبک شناختی استفاده میشود. سه نوع عنصر چندرسانهاي (متن ایستا و عناصر چندرسانهاي مبتنی بر تصویر، عناصر چندرسانهاي مبتنی بر ویدئو و عناصر چندرسانهاي تعاملی مبتنی بر انیمیشن) براي آموزش به افراد بصري و کلامی جهت شناسائی تاثیر عناصر چندرسانهاي مختلف بر عملکرد یادگیري فردي و همچنین شناسائی رابطه میان عملکرد یادگیري این افراد وجود دارد. نتایج تجربی نشان میدهد که عناصر چندرسانهاي مبتنی بر ویدئو، موجب ایجاد بالاترین عملکرد یادگیري براي افراد کلامی میگردد. علاوه بر این، عناصر چندرسانهاي پویا شامل ویدئو و انیمیشن براي افراد بصري نسبت به عناصر چندرسانهاي ایستا شامل متن و تصویر مناسبتر است. با بررسی نتایج حاصل از این تحقیق در مییابیم که میان عملکرد یادگیري این افراد نیز ارتباط وجود دارد.

کلید واژگان :

رسانه در آموزش، چندرسانهاي، روششناسیهاي آموزشی ، کلامی ، بصري



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک