چکیده :

پژوهش حاضر توصیفی، از نوع همبستگی است، جامعه آماری این پژوهش کلیه 62 نفر معلمان مدارس ابتدایی می¬باشد که با استفاده از روش نمونه¬گیری تصادفی ساده 46 نفر ازآن¬ها انتخاب شدند و به پرسش نامه فضیلت سازمانی ازمقیاس کامرون وهمکاران(2004)، پرسشنامه عدالت سازمانی نیهوف و مورمن (1993) و پرسش نامه تعهد سازمانی(ساعتچی، 1390) پاسخ دادند. برای تجزیه تحلیل داده¬های جمع¬آوری شده از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند¬گانه¬ی همزمان استفاده گردید. نتایج نشان داد که بین فضیلت سازمانی و عدالت سازمانی با تعهد سازمانی (001 / 0P<)، رابطه مثبت و معناداری وجود دارد و فضیلت سازمانی توانست 519/0 واریانس متغیر تعهد سازمانی را پیش¬بینی کند. و آلفای بدست آمده برای هریک از پرسش نامه¬های فضیلت سازمانی 77/0 و عدالت سازمانی8/90و پرسش نامه تعهد سازمانی 4/70 بدست آمده است. نتایج پژوهش حاضر بر اهمیت نقش فضیلت سازمانی وعدالت سازمانی محیط کار در تعهد سازمان تاکید دارد واین¬که سازمان¬های آموزشی بتوانند با ایجاد بستر و فضایی مناسب در مدارس، به ترویج مسائل تربیتی، برقراری نظام حقوق و دستمزد و پاداش عادلانه بین معلمان بپردازند و به تبع آن با توجه به نقس سازنده معلمان در شکل دهی شخصیت دانش آموزان،گامی موثر درجهت تعهد اعضاء به صورت مطلوب در آموزش و پرورش بردارد.

کلید واژگان :

کلید واژه¬ها: فضیلت سازمانی، عدالت سازمانی ، تعهد سازمانی، معلمان، مدارس ابتدایی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک