چکیده :

پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین مولفه های سرمایه فکری و ابعاد شناختی توانمندسازی انجام شده است. با استفاده از روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی، 86 نفر عضو هیات علمی با توجه به دانشکده محل خدمت به صورت طبقه ای متناسب با حجم هر یک از دانشکده ها به طور تصادفی انتخاب شدند. برای گردآوری داده های پژوهش از دو پرسشنامه استاندارد ابعاد سرمایه فکری بر پایه مدل بونیتس و پیکه و توانمندسازی بر پایه مدل توماس و ولتهوس استفاده شده است. برای تعیین میزان پایایی از ضریب آلفای کرونباخ در یک مطالعه مقدماتی روی یک نمونه 30 نفری، پرسشنامه ابعاد سرمایه فکری 821/0=α و پرسشنامه توانمندسازی 898/0 =α بدست آمد. داده های تحقیق پس از جمع آوری بر اساس فرضیه های پژوهش و با استفاده از تحلیل مانوا و تحلیل رگرسیون چندگانه تحلیل شدند. نتایج به دست آمده گویای آن است که: بین کل ابعاد سرمایه فکری با کل مولفه های توانمندسازی رابطه مثبت و معنی دار وجود دارد. همچنین سرمایه انسانی، سرمایه ساختاری و سرمایه مشتری رابطه پیش بینی کننده معنی دار با مولفه های توانمندسازی دارند.

کلید واژگان :

سرمایه فکری، توانمندسازی، اعضای هیات علمی، دانشگاه



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک