چکیده :

موفقیت شرکت توسط هر دو عوامل خارجی و داخلی تحت تأثیر قرار می گیرد. عوامل خارجی شامل چندین شرایط کلان: جمعیتی، اقتصادی، طبیعی، تکنولوژی، سیاسی/حقوقی، اجتماعی/ فرهنگی، و نیروهای رقابتی می باشد. اغلب شرکتها دربارة این عوامل کنترل کم و یا هیچ کنترلی بر آن ندارند و اغلب به درستی قادر به بررسی و پاسخ به محیط خارجی خود نیستند. منابع داخلی و قابلیت ها شامل دانش فنی و انواع مختلف دانش، پرسنل، سرمایه، تجهیزات تولید، دارایی ها، قابلیت های بازاریابی، و سایر منابع شرکت می باشد. حتی اگر محیط خارجی بر موفقیت شرکت تأثیر بگذارد، مزیت رقابتی پایدار از منابع داخلی و قابلیت های یک شرکت بدست می آید. در این مقاله ابتدا به معرفی مزیت رقابتی سازمان ها، عوامل داخلی و خارجی آنها پرداخته شده است. سپس به معرفی روش تحلیلی SWOT و همچنین نقاط قوت و ضعف و فرصتها و تهدیدات پرداخته و نمودارهایی در این باره ارائه گردید. پس از آن به چگونگی ارتباط میان این روش های تحلیلی با سایر روش های استراتژیک مانند کارت امتیازات متوازن BSC و روش گسترش کیفیت (QFD) پرداخته شد که در نهایت چگونه می تواند عوامل داخلی و خارجی سازمان منجر به ایجاد مزیت رقابتی گردد.

کلید واژگان :

مزیت رقابتی، عوامل داخلی، عوامل خارجی، تحلیل SWOT



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک