چکیده :

توریسم کم هزینه ترین ابزار و شیوه ای است که مي تواند میان مردم این منطقه کهن، پیروان یک دین که سنخیتزیادی با هم دارند، وحدت مجدد به وجود آورد. با نگاه به جغرافیای جهان اسلام و همچنین تاریخ کشورهای اسلامي متوجه مي شویم این که کشورها از همگرایي مناسبي در صنعت توریست برخوردارند. بسیاری اي کشورهای حوزه اسلامي مثل مصر، ایران، ترکیه به دلیل برخورداری از جغرافیای طبیعي و جغرافیای انساني از جمله آثار تاریخي متعدد،بناهای متعدد، عبادتگاهها و روستاهای قدیمي و یا کشورهای اسلامي مثل مالزی، اندونزی، به خصوص لبنان و ایران از نظر اکوتوریست ، محیط جغرافیایي و طبیعي ، همچنین برخي از کشورهای دیگر عربي و افریقایي جهان اسلام دارای موقعیت آب و هوایي و طبیعت بسیار جذابي،مي تواند عاملي برای جذب توریست باشد. بنابراین ازهر دو منظر چه به لحاظ تمدن و آثار تاریخی و چه به لحاظ مسایل زیست محیطي ، طبیعي، جهانگردی و طبیعت گردی دنیای اسلام موقعیت بسیار خوبي دارد و مي تواند از صنعت توریست به عنوان منبع درآمد قابل توجه و همچنین در جهت ترویج آداب و فرهنگ اسلام به جهان و نشان دادن فرهنگ غني اسلامي در جهت زودودن تصور غیر واقعي( خشن بودن فرهنگ اسلام) و همگرایي در ابعاد مختلف نقش مهمتری را در سطح جهان ایفا نماید. لذا در این مقاله به نقش توریسم در همگرایي کشورهای اسلامي و راهکارهای رسیدن به این مهم به صورت تحلیلي پرداخته شده است. نتایج حاصل اي این مقاله نشان مي دهد که تبدیل شدن صنعت گردشگری به عامل مؤثر در تعامل فرهنگ ها، گفت وگوی تمدن ها و برقراری انس و الفت بین ملت ها، لزوم شناخت و توجه به بخش های پراهمیت این صنعت به ویژه گردشگری اسلامي را ضروری مي سازد. روش تحقیق از نوع تحلیلي توصیفي بوده همچنین برای جمع آوری داده ها از روش کتابخانه ای و تحلیل اطلاعات از روش استدلالی استفاده گردیده است.

کلید واژگان :

توریسم ،کشورهای اسلامي، جغرافیای طبیعي و انساني،فرهنگ اسلامي ،همگرایي



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک