چکیده :

امروزه ضرورت حضور پیوسته و مداوم استاندارد در عرصه‏های مختلف زندگی بشر به طور اعم و در حیطه تعلیم و تربیت به‏طور اخص احساس می‏گردد.¬ از طرفی دنیای امروز با فرهنگی مواجه است که بیشتر نگرانی مدیران آموزشی را مسئله کیفیت آموزش تشکیل می‏دهد، به طوری که این امر حتی مسائل مالی را تحت‏الشعاع خود قرار داده است. به عبارت دیگر، فراگیران و اولیاء آنها بیش و پیش ‏از آنکه در ارتباط با شهریه و مواردی از این قبیل صحبت کنند، نگران کیفیت آموزش، کیفیت محتوای آموزشی، کیفیت اساتید، مربیان و معلمان، کیفیت فضاهای آموزشی، کیفیت مواد و رسانه¬های آموزشی، کیفیت راهبردها و روش¬های یاددهی-یادگیری، کیفیت ارزشیابی آموزشی و پیشرفت تحصیلی، و سایر استانداردهای کیفی آموزشی هستند. این مقاله که با هدف بررسی نقش و اهمیت استانداردسازی آموزش در ارتقاء کیفیت نظام آموزشی تعریف شده و برای تحقق این هدف با استفاده از روش پژوهش کتابخانه¬ای ضمن بررسی اهداف استانداردسازي در آموزش، رعايت¬ پيش¬نيازهای استانداردها در آموزش، عوامل عمده در توجه به استاندارد و استاندارد¬سازي در آموزش، نحوه دست¬یابی به استانداردهای آموزشی، روش¬هاي منتخب تدوين استاندارد آموزشی، توجه به شرایط اقلیمی در امر استانداردسازی و استانداردهای برنامه درسی که مهمترین عناصر و استانداردهای نظام آموزش می¬یاشند، اهداف فوق را دنبال نموده و به نتایج مناسبی در این زمینه دست یافته است.

کلید واژگان :

استاندارد سازی، استانداردسازی آموزشی، کیفیت نظام آموزشی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک