چکیده :

با توجه به نقش منشور اخلاقي در هدایت رفتار کارگزاران سازمانها، بدون تدوین و اجرای موفق آن به کارکرد درست قواعد در رشته¬ها و حرفه¬هاي مختلف نمي¬توان اميدوار بود. در حوزه علم و دانش نيز چنين نيازي از سال¬ها پيش احساس شده و تبديل به يکي از دغدغه-هاي مهم در محيط¬هاي دانشگاهي شده است، به طوري که دانشگاه¬هاي مهم دنيا شروع به ارائه دوره¬هايي در زمينه اخلاق نموده¬اند و نسبت به تدوين منشورهاي اخلاقي، که فعاليت¬هاي آن¬ها را در چارچوب آن منشورهاي اخلاقي بگنجاند، اقدام کرده¬اند. بنابراین با توجه به نقش منشور در نهادینه¬سازی رفتار حرفه¬ای، در این تحقیق منشور اخلاقی در دانشگاه¬های خراسان جنوبی به علت در دسترس بودن، مورد بررسی قرار گرفته است. در این تحقیق جهت تحلیل شکاف بین وضعیت موجود در زمینه تدوین منشور اخلاقی با وضعیت مطلوب ابتدا معیارهای جهانی منشور اخلاقی بیان شده و چند نمونه از منشورهای اخلاقی در دانشگاه¬های کشورهای مختلف مطرح شده است و در نهایت منشورهای اخلاقی در دانشگاه¬های سطح استان خراسان جنوبی با وضعیت مطلوب مقایسه شده است نتایج مطالعات نشان می-دهد، جهت پوشش شکاف بین وضعیت موجود در زمینه تدوین منشور اخلاقی و وضعیت مطلوب، بازنگری در منشورهای اخلاقی در سطح دانشگاه های خراسان جنوبی لازم است که با بهره¬برداری از ظرفیت غنی موجود در بستر فرهنگی کشور ما به بهترین شکل منشورهای تدوین شده راهنمای عمل کارگزاران دانشگاه باشد. دانشگاه¬های استان باید با تهیه فهرست جامعی از کلیه ذینفعان و ارزش های اخلاقی مهم هر کدام از ذینفعان، در حوزه تخصصی خود اقدام به بازنگری در منشورهای اخلاقی نمایند از طریق گنجاندن برخی اصول اساسی در منشور های اخلاقی در سطح استان، آموزش و درونی سازی موثر مفاد منشور، رفع ابهام در وجود نهاد ناظر و دارای اختیار جهت نظارت بر حسن اجرای منشور، گنجاندن ضمانت های اجرایی بتواند به استانداردهای جهانی نزدیک شود و قادر به جلوگیری از رفتارهای غیر اخلاقی و فساد اداری گردیده و همچنین قادر به حل معضلات اخلاقی باشد.

کلید واژگان :

مسوليت اجتماعی؛ اخلاق؛ منشور اخلاقی؛ سازمان¬های دولتی؛ ذینفعان دانشگاه.



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک