چکیده :

آینده¬ هر جامعه¬ای وابسته به سطح انگیزش پیشرفت فعلی دانش¬آموزان آن جامعه است؛ بنابراین ارتقاء و بهبود سطح انگیزش پیشرفت دانش¬آموزان می¬تواند درنهایت موجب بهبود شرایط آن جامعه گردد. انگیزش تحصیلی نیز ازجمله عوامل مهم و تعیین‌کننده موفقیت در نظام آموزشی است. انگیزش پیشرفت و انگیزش تحصیلی مهم¬ترین مؤلفه‌های موفقیت تحصیلی به‌حساب می¬آیند، به‌طوری‌که بهبود هرکدام از آن‌ها نقش مؤثری در موفقیت تحصیلی و شغلی افراد ایفا می¬کند. عواملی وجود دارند که ممکن است انگیزه پیشرفت تحصیلی را کاهش یا افزایش دهند. هدف این تحقیق بررسی رابطه بین اضطراب و انگیزه پیشرفت تحصیلی بود. محقق در کنار این هدف به دنبال تعیین سهم هرکدام از مؤلفه‌های اضطراب در انگیزه پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر پایه سوم متوسطه یک شهرک سازمانی در تهران بود. این پژوهش ازنظر هدف کاربردی و ازنظر روش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه تحقیق کلیه دانش¬آموزان پایه سوم متوسطه یک شهرک سازمانی در تهران به تعداد 83 نفر بود. نمونه تحقیق به‌صورت تمام شمار و به تعداد 83 نفر انتخاب شد که 3 نفر پرسش‌نامه‌ها را تکمیل نکردند. ابزار پژوهش دو پرسشنامه استاندارد اضطراب بک (1957) و انگیزه پیشرفت تحصیلی هرمنس (2011) بود. براي تحليل داده¬ها از روش¬هاي آمار توصيفي شامل میانگین و انحراف معیار و تحلیل¬های استنباطی شامل ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون با نرم‌افزار spss استفاده شد. نتايج تحقیق نشان داد بین اضطراب و تک تک مولفه¬های آن شامل ترس از بیگانگان، ترس از ارزیابی توسط دیگران، ترس اضطراب ازنظر صحبت کردن در جمع، ترس از آشکار شدن علائم اضطراب و ترس از انزوای اجتماعی با انگیزه پیشرفت تحصیلی رابطة معني دار و معکوسی وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد 0.212 از تغییرات انگیزه پیشرفت تحصیلی مربوط به اضطراب دانش¬آموزان 0.121 مربوط به ترس از بیگانگان، 0.201 مربوط به ترس از ارزیابی دانش¬آموزان توسط دیگران، 0.232 مربوط به ترس اضطراب دانش¬آموزان ازنظر صحبت کردن¬¬، 0.243 مربوط به ترس از آشکار شدن علائم اضطراب و 0.056 از تغییرات انگیزه پیشرفت تحصیلی مربوط به ترس از انزوای اجتماعی دانش¬آموزان است.

کلید واژگان :

اضطراب، انگیزه پیشرفت تحصیلی، ترس از ارزیابی، ترس از صحبت کردن، ترس از بیگانگان



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک